Sabtu, 6 Disember 2014

Hari Pertama Di EPAL Bangi

Assalamualaikum wbt
Bismillahirrahmanirrahim

Teks: Nurul Nisa Yahaya

EPAL Bangi, 2 Disember 2014, 10.00pg - 4.00ptg

Hari ini merupakan hari pertama saya menghadiri kelas di EPAL Bangi. Berdebar rasanya. Saya memang macam tu. Setiap kali nak buat sesuatu benda yang saya tak pernah buat mesti saya rasa berdebar. Kebetulan encik suami cuti hari ni, siap ajak dia temankan lagi. Bukan apa, nak mintak tolong dia tunjukkan jalan macam mana nak ke EPAL Bangi tu pun ia jugak. Dah banyak kali lalu situ pun tak ingat-ingat jugak lagi. Hmmm, saya ni memang bermasalah bab nak ingat jalan ni. Alhamdulillah encik suami penyabar orangnya dan memberi sokongan 100% kepada saya untuk saya belajar menjahit. Dialah yang tolong angkut mesin dan bahan-bahan projek ke dalam kelas. Dah macam orang hantar anak masuk darjah satu pulak rasanya. Siap temankan lagi sementara nak tunggu anak habis kelas tambahan di sekolah.

Pertama kali melangkah masuk ke kelas, disambut mesra dengan senyuman dan ucapan "Selamat pagi kak, selamat datang." Hilang sikit debaran. Perkara pertama yang cikgu bagitau, "Setiap kali datang ke kelas kena tulis nama dalam buku rekod kehadiran ye kak." Lepas tu cikgu pun tanya, "Hari ni nak belajar apa, kak?" Baik-baik cikgu kat sini. Terus hilang debaran di hati. Kebetulan saya datang awal, EPAL belum buka saya dah sampai. Maka sayalah pelajar pertama yang datang pada hari ini. Setelah memilih meja di hadapan sekali, saya pun setting mesin dan kemas bahan di atas meja ikut keselesaan saya nak belajar. Alhamdulillah semalam saya dah khatamkan buku manual tu. Sekurang-kurangnya ada persediaan dan taklah sikit-sikit nak panggil cikgu tanya itu ini.

Sedikit sesi suaikenal bersama cikgu sebelum meneruskan sesi pembelajaran. Kalau kat EPAL Puchong, cikgu dia ada ramai. Tapi kat sini, hari ni saya cuma nampak seorang aje cikgu. Nama cikgu tu Nurul Nadia. Saya panggil cikgu Nadia. Seorang lagi jaga kaunter. Kalau tak silap nama dia pun Nurul juga. Sebelum belajar, saya bagitau cikgu siap-siap bulan ni saya nak siapkan 15 projek Home Based Business (HBB) tu, sekurang-kurangnya cikgu tahu apa tujuan dan matlamat saya datang ke kelas dan cikgu pun boleh buat persediaan awal sekiranya saya memerlukan bantuannya. Untuk hari pertama ni saya bawa semua bahan-bahan projek yang saya rasa mudah untuk saya buat aje dulu. Dua projek yang sempat saya siapkan pada hari ini ialah sulaman pada tuala dan tissue pouch. Untuk projek ketiga yang saya buat iaitu syiling pouch, saya cuma sempat siapkan sulamannya sahaja. Tak sempat nak sambung dan siapkan projek sebab dah nak balik. Hari ni saya balik awal sikit. Jam empat petang. Kalau tunggu sampai jam tujuh, In Shaa Allah boleh siap.

2 ulasan:

  1. salam kenal. boleh tak tunjukkan tisu pouch tu..saya teringin nak belajar kat epal..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam perkenalan sis. Saya memang berhajat untuk sediakan tutorial tapi belum berkesempatan lagi. In Shaa Allah saya akan usahakan untuk berkongsi. Nanti saya upload gambar ye...

      Padam