Khamis, 11 Disember 2014

Kakak Mula Meminati Jahitan

Assalamualaikum wbt
Bismillahirrahmanirrahim

Teks: Nurul Nisa Yahaya

Hari Ke-6 @ EPAL Bangi, 10 Disember 2014, 1.00tgh - 5.00ptg

Hari ni pergi ke EPAL Bangi dengan satu tujuan. Nak sambung siapkan projek 'Giant Backpack' yang tak sempat siap tempoh hari. Sampai jam satu tengahari, terus cari Cikgu Anie. Punya bersemangat nak siapkan projek tu. Tak sabar nak tengok beg yang besar tu. Macam manalah rupa dia. Hari Ahad hari tu kan dah potong kemeja ikut kelebaran 7", 9", 11" dan 13". Cantumkan hingga panjang bagi setiap kelebaran menjadi 220". Kemudian cantumkan pula kain-kain yang dah dijahit tu menjadi empat segi besar. Siap dicantum, cikgu Anie gunting semula kain tu ikut kelebaran yang sama seperti di atas. Jadi hari ni tugas kami ialah cantum semula kain yang telah digunting oleh cikgu Anie tempoh hari untuk dijadikan empat segi besar bersaiz 35" x 220". Mula-mula tu rasa macam pelik juga kenapa lah dah dicantum, digunting pula. Lepas tu nak cantum semula. Macam buang masa aje. Tapi bila dah siap, baru saya faham. Kain tu nampak lebih cantik sesudah digunting dan dicantumkan semula. Ia menghasilkan cantuman yang kelihatan lebih kecil dan corak yang lebih menarik. Inilah yang dipanggil teknik patchwork. Cikgu Anie cakap, setiap 16 cawangan EPAL dan Ibu Pejabat EPAL akan siapkan patchwork bersaiz 35" x 220" ni. Kemudian mereka akan cantumkan dan jadikan 'Giant Backpack' yang boleh memuatkan 15 orang dewasa untuk mencipta rekod dunia dan akan diletakkan di galeri atau muzium mereka. Dah siap, puas hati tapi boleh tahan juga lenguh pinggangnya walaupun jahit lurus aje.

Anak saya si kakak, dah empat kali ikut saya ke kelas. Dia ada kelas tambahan untuk persediaan UPSR dan PSRA tahun hadapan. Tamat kelas tambahan, saya jemput dia dan terus ke kelas EPAL. Hari ni dia tengok saya jahit lurus je, tiba-tiba dia nak cuba. Dia cakap macam senang je. Saya bagi dia cuba jahit, dia rasa seronok. Dia tak sabar pula nak balik rumah, nak belajar jahit guna kain-kain perca kat rumah. Teringat masa saya kecil dulu teman mak ke kelas menjahit. Tapi masa tu mak tak bagi saya peluang menjahit. In Shaa Allah, kalau ada rezeki saya nak belikan mesin ni untuk anak-anak belajar menjahit. Comel kan? Yang penting keutamaan ciri-ciri keselamatannya. Sesuai untuk kanak-kanak.

Janome Sew Mini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan