Isnin, 22 Disember 2014

Kelas Teknik Sulaman Bahagian 1

Assalamualaikum wbt
Bismillahirrahmanirrahim

Teks: Nurul Nisa Yahaya

Hari Ke-8 @ EPAL Bangi, 14 Disember 2014, 10.30pg - 6.00ptg

Hari ni ada kelas teknik sulaman. Diajar oleh cikgu Nurul Syamiza. Panggil cikgu Miza sebab ramai sangat nama Nurul kat EPAL tu termasuklah saya. Ada 17 teknik sulaman yang akan diajar tapi hari ini cikgu sempat ajar tiga teknik sahaja. Sebelum mulakan kelas, cikgu ajar dulu macammana nak ketatkan ram dengan menggunakan magic stop supaya kain dapat ditegangkan dan tidak beralih ketika menyulam. In Shaa Allah ada kesempatan nanti saya masukkan gambar. Tiga teknik yang sempat saya belajar hari ini ialah teknik lace, teknik 3D dan teknik 3D organza. Untuk belajar ketiga-tiga teknik ini, saya telah menggunakan tiga alatan dan bahan yang tidak pernah saya gunakan sebelum ini iaitu water soluble stabilizer - fabric type, water soluble stabilizer - sponge type dan hot wire cutter. Seronok dapat belajar benda baru.

#1  Teknik Lace

      Bahan-bahan:

  1. Water soluble stabilizer - fabric type
  2. Benang bawah dan benang atas = benang sama warna

      Cara-cara:

  1. Letakkan water soluble stabilizer - fabric type pada ram
  2. Mulakan sulaman
  3. Selesai menyulam, tanggalkan hasil sulaman dari ram 
  4. Gunting keliling hasil sulaman
  5. Rendam hasil sulaman semalaman supaya lace tersebut menjadi lembut
  6. Angkat dan jemur  

#2  Teknik 3D

      Bahan-bahan:

  1. Water soluble stabilizer - sponge type
  2. Tear away stabilizer
  3. Benang bawah = benang putih
  4. Benang atas = benang warna
  5. Kain

      Cara-cara:

  1. Letakkan kain pada ram
  2. Selitkan tear away stabilizer di bawah kain
  3. Letakkan water soluble stabilizer - sponge type di tempat sulaman yang hendak kelihatan 3D, contohnya pada bahagian bunga
  4. Mulakan sulaman
  5. Selesai menyulam, tanggalkan hasil sulaman daripada ram
  6. Tanggalkan tear away stabilizer di bawah kain tadi
  7. Rendam hasil sulaman semalaman supaya hasil sulaman tersebut menjadi lembut
  8. Angkat dan jemur
  9. Hasilnya, water soluble stabilizer - sponge type itu akan hilang dan bunga tersebut kelihatan timbul

#3  Teknik 3D Organza

      Bahan-bahan:

  1. Benang bawah dan benang atas = benang sama warna
  2. Kain organza
    
      Cara-cara:

  1. Lipat kain organza menjadi dua lapisan dan letakkan pada ram
  2. Mulakan sulaman
  3. Selesai menyulam, tanggalkan hasil sulaman dari ram
  4. Gunting keliling hasil sulaman
  5. Buat kemasan keliling hasil sulaman dengan menggunakan hot wire cutter

3 ulasan:

  1. wah seronok nya. Saya tak berkesempatan nak belajar dengan epal. Semoga dapat belajar sesuatu dari sini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sis beli mesin dengan EPAL juga ke? Takpe sis, apa yang saya belajar In Shaa Allah saya akan kongsikan kat sini. Memang itu niat saya, semoga kawan-kawan yang tak berkesempatan nak ke EPAL tu dapat juga ilmunya.

      Padam
  2. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI



    BalasPadam