Selasa, 16 Disember 2014

Persediaan Sebelum Menjahit Baju Kurung

Assalamualaikum wbt
Bismillahirrahmanirrahim

Teks: Nurul Nisa Yahaya

Hari Ke-7 @ EPAL Bangi, 12 Disember 2014, 10.30pg - 6.00ptg

Hari ni selepas hantar kakak ke kelas tambahan saya terus ke EPAL Bangi. Jam 9.30 pagi saya dah masuk kelas letak barang kat meja. Cikgu-cikgu sedang mendengar taklimat ringkas dari ketua mereka, Puan Ailie. Pagi ni jam 10.30 ada sesi taklimat promosi mesin jahit Janome Horizon Memory Craft 8900QCP. Saya telah dijemput untuk mengikuti sesi taklimat tersebut. Sementara menunggu sesi tersebut bermula, saya pergi sarapan dulu kat kedai Asam Pedas berhampiran dengan EPAL. Masa saya sampai dalam jam 10.00 tu lauk makan tengahari dah terhidang. Apa lagi, makan tengahari teruslah. Nanti dah menjahit tak ingat nak makan dah. Memang sedap masak asam pedas dia. Saya makan asam pedas ikan pari dan sayur pucuk manis masak lemak tapi saya ambil sayur aje. Makan pulak dengan sambal tempoyak. Terbaik. Memang kenyang sampai ke petang. Siap tapau masak kicap untuk kakak sekali. Jam 10.30 pagi sampai 12.00 tengahari saya ikuti sesi taklimat tu. Dia siap demo sekali fungsi-fungsi mesin tu. Bila tengok tu memang rasa macam nak belilah. Mana taknya, dengan mesin tu ia memudahkan banyak kerja berbanding mesin yang saya berhajat nak beli sebelum ni. Mulalah hati berbelah bahagi. Takpe, kita mintak petunjuk dari Allah dulu ye. Istikharah dulu. Tamat sesi taklimat tu saya terus pergi jemput kakak dari kelas tambahannya dan bawa dia ke EPAL. 

Sampai EPAL dah jam 1.00 tengahari. Lupakan pasal mesin pagi tadi untuk seketika waktu. Sekarang saya nak mulakan projek kursus baju kurung + sulaman + kerawang. Sebelum menjahit baju kurung, ada beberapa persediaan yang perlu saya buat terlebih dahulu.

Pertama dan yang paling penting
Mengambil ukuran:
a) Bahu
b) Labuh tangan
c) Pergelangan tangan
d) Ketiak
e) Keliling leher
f) Dada
g) Keliling pinggang
h) Keliling punggung
i) Labuh baju
j) Labuh kain
* sediakan pita ukur

Kedua
Merajah pola (baju sahaja):
a) Lukis pola bahagian badan, bahagian tangan, bahagian pesak dan kekek
b) Gunting pola
c) Tandakan simbol pada pola untuk kemudahan semasa menggunting kain nanti
    - tandakan basi 1/2 inci pada semua bahagian kecuali bahagian untuk disulam, 2 inci
    - tandakan lipatan kain
    - tandakan ira kain
* sediakan kertas minyak, pita ukur, pembaris lurus, pensil, pemadam dan gunting kertas

Ketiga
Menggunting baju:
a) Gosok kain terlebih dahulu
b) Bentang kain dan dapatkan ira kain
c) Letakkan kertas pola pada kain dan pin (Rujuk tanda lipatan dan ira kain pada kertas pola)
d) Tandakan basi pada kain (Rujuk pada kertas pola)
e) Gunting kain pada basi yang telah ditanda
f) Tandakan ukuran mengikut kertas pola pada kain di bahagian hadapan dan belakang
* sediakan kain, kertas pola, jarum peniti, kapur jahit, pembaris lurus, gunting kain, roda surih dan tracing paper

Menggunting kain:
a) Untuk panjang kain, dapatkan ukuran keliling punggung
b) Tambahkan 21" untuk lipatan kipas kain, 3" untuk kelonggaran dan 2" untuk basi
c) Bahagikan ukuran yang telah ditambah tadi kepada 2
d) Lipat kain kepada dua bahagian mengikut ukuran yang telah dibahagi tadi
e) Untuk labuh kain, dapatkan ukuran labuh kain
f) Tambahkan 1" untuk basi. 1/2" basi atas dan 1/2" basi bawah
g) Gunting kain mengikut ukuran yang telah ditandakan
* sediakan kain, pita ukur, pembaris lurus, kapur jahit dan gunting kain

Keempat
Menjahit tepi kain

2 ulasan:

  1. bersambung lah ni yer.. huhuhu.. tak sabar nak tunggu sambungan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya Allah sis, boleh tahan jugak leceh nak menyulam baju ni. Patut la baju sulam mahal harganya...Dah buat sendiri baru tau. Tapi kalau dah biasa nanti x susah kot...

      Padam