Isnin, 15 Disember 2014

Jenis Kain Mengikut Cara Pembuatannya

Assalamualaikum wbt
Bismillahirrahmanirrahim

Teks: Nurul Nisa Yahaya

Pernah tak anda terfikir, bagaimanakah cara membuat kain? Tahukah anda pilihan kain yang salah akan memberi kesan ke atas hasil jahitan anda? Untuk itu, anda perlu tahu terlebih dahulu jenis sesuatu kain sebelum membelinya mengikut kesesuaian projek yang ingin anda siapkan. Untuk pengetahuan anda, kain dibuat melalui salah satu daripada tiga cara berikut. Samada secara woven, knit atau bonded. Saya pun tak pasti istilahnya dalam Bahasa Malaysia. Tapi, kain woven dan knit adalah jenis kain yang paling biasa ditemui. Sebagai contoh, kain kapas. Kain kapas boleh ditemui samada dalam jenis woven atau knit. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, biarlah gambar yang berbicara. Gambar tersebut menerangkan dua cara kain dibuat iaitu secara woven dan knit.

Woven Fabrics



Knit Fabrics


Berikut saya kongsikan macammana cara anda nak tahu samada kain itu adalah jenis woven atau knit.

1) Cuba regangkan kain
    Woven fabrics tidak meregang tetapi knit fabrics akan meregang.


2) Cuba kedutkan kain
    Woven fabrics akan berkedut tetapi knit fabrics tidak berkedut





1 ulasan:

  1. SAYA SEKELUARGA INGIN MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH KEPADA AKI NAWE BERKAT BANTUANNNYA SEMUA HUTANG HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARAN SAYA SUDAH BISA BUKA TOKO SENDIRI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN AKI YG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA KEPADA SAYA DAN ALHAMDULILLAH ITU BENER2 TERBUKTI TEMBUS..BAGI ANDA YG INGIN SEPERTI SAYA DAN YANG SANGAT MEMERLUKAN ANGKA RITUAL 2D 3D 4D YANG DIJAMIN 100% TEMBUS SILAHKAN HUBUNGI AKI NAWE DI 085-218-379-259

    BalasPadam