Isnin, 8 Disember 2014

5 Teknik Seni Jahitan Kreatif

Assalamualaikum wbt
Bismillahirrahmanirrahim

Teks: Nurul Nisa Yahaya

Ada lima teknik seni jahitan kreatif yang saya berhasrat sangat nak belajar. Hasrat tu terpendam semenjak saya mula jatuh hati dengan majalah CrossStitcher Edisi UK. Ketika itu saya masih berkerja. Tak sangka pula teknik-teknik tersebut ada diajarkan di Pusat Latihan Kraftangan EPAL. Di sini saya kongsikan serba sedikit maklumat asas tentang teknik-teknik tersebut:-
  1. Patchwork - merupakan satu seni cantuman yang menggunakan acuan atau cantuman kain pecah kecil yang dicantum untuk menghasilkan motif atau corak. Ia merupakan salah satu teknik seni jahitan yang sudah dikenali sejak dari zaman dahulu lagi. Disebabkan masalah kekurangan bahan mentah ketika itu dan menjimatkan wang, kaedah ini telah digunakan untuk memperbaharui pakaian lama menjadi selimut. 
  2. Applique - merupakan satu kaedah hiasan pakaian dengan teknik tampal kain dan dijahit sulam di sekeliling tepi motif atau corak. Ia merupakan satu teknik kitar semula kain dan menjimatkan wang kerana ia menggunakan perca-perca kain yang kecil. Teknik ini juga boleh memperbaharui artikel-artikel lama menjadi baru. Ianya kelihatan cantik dan unik.
  3. Quilting - "Quilt" ialah tindihan dua hingga tiga lapisan fabrik dengan jahitan tangan atau mesin. Ia bertujuan untuk mencantum atau melekatkan fabrik dan batting supaya artikel tersebut boleh menjadi lebih tebal dan juga menjadikan artikel tersebut timbul atau bercorak. Kebiasaannya lapisan atas ialah cantuman atau patchwork atau applique atau kepingan kain besar berbentuk satu bunga rekaan. Lapisan tengah ialah batting manakala lapisan bawah ialah fabrik alas belakang.
  4. Smocking - merupakan satu teknik sulaman yang menghasilkan kedutan pada fabrik secara teratur dan anjal. Kebiasaannya smocking digunakan pada bahagian atas baju dan ditambah dengan sulaman benang yang berasaskan pelbagai motif seperti geometri, flora dan fauna.
  5. Sulaman - bertujuan untuk menghias kain atau projek hasil jahitan. Sulaman pada zaman kuno dibuat secara manual dengan menggunakan tangan manusia. Dengan adanya teknologi yang semakin canggih, sulaman pada masa sekarang dibuat dengan menggunakan mesin berkomputer sahaja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan